پایان نامه بررسی استراتژی‌های بازاریابی جهت توسعه صادرات کارخانجات سیمان ایران
نوشته شده توسط : admin

چکیده :‌

موضوع اصلی این تحقیق بررسی استراتژی‌های بازاریابی جهت توسعه صادرات کارخانجات سیمان ایران می‌باشد  که با اتکا به p4 متداول در بازاریابی به اهداف زیر دست یافته است. بررسی و شناخت عوامل مؤثر در جایگاه رقابتی سیمان در بازارهای خارجی و آنالیز شیوه‌های بازاریابی مورد استفاده در صادرات سیمان و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن.

جامعه آماری این تحقیق کلیه کارخانجات سیمان کشور می‌باشد  که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای 16 کارخانه سیمان انتخاب گردیده سپس با استفاده از فرمول حجم نمونه، حجم نمونه تحقیق 105 نفر بدست آمد. برای آزمون چهار فرضیه تحقیق با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم جمع‌آوری گردیده که از طریق آزمون آماری کای دو رابطه بین متغیرهای مستقل ( حمل و نقل دریایی – حمایت مالی دولت – کیفیت و حضور مستقیم در بازارهای هدف ) با متغیر وابسته ( افزایش صادرات سیمان ) مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمون n=90 می‌باشد  که پس از بررسی، هر چهار فرضیه تحقیق مورد پذیرش واقع گردید.

نتیجه اینکه برای توسعه صادرات سیمان کشور لازم است دولت با همیاری بخش خصوصی سرمایه گذاریهایی را جهت بهبود وضعیت بنادر صادراتی سیمان کشور انجام دهند. همچنین اجرای استراتژی حضور مستقیم در بازارهای هدف و استراتژی تداوم عرضه محصولات در بازارهای بین المللی سبب افزایش اعتبار برای صادرکنندگان این صنعت خواهد شد که این خود سبب رشد صادرات خواهد گردید.

ایجاد بستر ومقرراتی که صادر کننده را زیر پوشش خود قرار دهد و در مواقع نیاز حمایت مالی نماید یکی ازاستراتژی‌هایی است که اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه استفاده بهینه مینمایند.

 

فصل اول

کلیات

 

 

 

مقدمه

افزایش شدید جمعیت، کاهش ذخایر نفتی و تنزل تدریجی بازده چاه‌ها، و بی‌اعتمادی نسبت به آینده این کالا در بازار جهانی و افزایش قیمت آن، لزوم ترمیم خسارات ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی اقتصاد ایران، بی‌تردید، نیاز ایران را به ارز خارجی افزایش خواهد داد و قابل پیش‌بینی است که اقتصاد ایران برای بازسازی و توسعه به ارز بیشتری نیازمند است و لذا راهی جز تأکید بیشتر بر روی صادرات غیر نفتی در پیش رو ندارد. از دیگر منظر کهنگی عمومی ماشین آلات بنگاههای تولیدی کشور، نیاز بخش نقت به ترمیم، روند افزایش مصرف داخلی، مجوعه عواملی هستند که تداوم صادرات نفت را در آینده با تردید مواجه نموده و نیاز به صادرات خصوصاٌ کالاهای صنعتی را به جهت ارز‌آوری آن قوت می بخشد. بنابراین موارد یاد شده فوق، ما را بر آن می‌دارد که استراتژی توسعه ملی و صادراتی کشور را مورد بازنگری قرار می‌دهیم و حضور اقتصادی ایران را در بازارهای جهانی افزایش دهیم. ] 2 [ امروزه سیمان به عنوان اساسی‌ترین و بی‌رقیب‌ترین کالای ساختمانی و عمرانی شناخته شده است و اصولاٌ انجام و بنا نمودن هر پروژه و طرحی بدون حضور مؤثر این مصالح غیر ممکن به نظر می‌رسد. خواص چسبندگی سیمان در کنار مکملهایی چون شن و ماسه و فولاد و ویژگیهایی مانند محافظت از سطوح فلزی و خوردگی، ضریب انتقال حرارت کم، مقاومت در برابر گرما و آتش، . .. جایگاه سیمان را در رفیع‌ترین نقطه جداول مواد ومصالح در جهان قرار داده است. این موضوع تا بدان جا پیش می‌رود که میزان تولید ومصرف سیمان به عنوان یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی ملل محسوب می‌گردد. این کالای با اهمیت و پر مصرف به دلایلی چون وزین بودن، حجیم بودن، عدم انبارش بلند مدت، فساد پذیری سریع بر اثر رطوبت، حمل و نقل گران و موارد مشابه و مرتبط دیگر، جهت حضور در بازارهای جهانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق با نگرش بلند دارد. مجموعه عوامل عنوان شده فوق سبب گردیده که با توجه به اینکه صنعت سیمان در کشور ما عمری هفتاد ساله دارد، اما جایگاه بازاریابی و بازرگانی بین المللی آن یا به عبارت صریح صادراتی آن در گامهای اولیه شناسایی می‌گردد ! ؟.

راه اندازی تدریجی واحدهای جدید تولید سیمان در طی سالهای اخیر موجب غلبه عرضه این فرآورده به تقاضای‌آن در بازار داخلی شده و اکثر کارخانجات سیمان کشور را با شرایط تولید مازاد بر مصرف و مشکلات مربوطه روبرو نموده است. وضعیت مذکور علیرغم تحمیل شرایط سخت ناشی از کاهش جدی نقدینگی به واحدهای تولید سیمان، اثرات مثبت و سازنده متعددی نیز برای صنعت سیمان کشور به همراه داشته است که از جمله آنها توجه فزاینده به خریدار و مصرف کننده، ارتقاء کیفیت محصول و تلاش برای حضور در بازار جهانی و صادرات سیمان می‌باشد.  به اخص کلام حداقل به سه دلیل بر شمرده ذیل صادرات سیمان برای کشور ما نقش حیاتی دارد :

1 ) مازاد تولید

2 ) گریز از اقتصاد تک محصولی

3 ) نیاز ارزی واحدهای تولید

طی این تحقیق سعی شده است با عنایت به چهارپی ( 4P ) متداول در بازار یابی یا به عبارتی آمیخته بازاریابی مشکلات و مزیتهای این صنعت در راه تحقق اهداف بازاریابی بین المللی شناسایی و حتی الامکان، روشهای مناسب و راهبردی را برای افزایش سهم کشور در بازاریابی‌های هدف و جهانی ارائه شود.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: