پایان نامه تعیین تغییر سود تقسیمی بر بازده غیر عادی سهام
نوشته شده توسط : admin

سیاست تقسیم سود مازاد

یک سیاست بسیار متداول برای پرداخت سود سهام که بر تئوری ارزانتر بودن تأمین مالی داخلی از تأمین مالی از منابع خارجی مبتنی است، سیاست سود سهام مازاد نام دارد. بسیاری از شرکتهای سهامی در ارتباط با پرداخت سود سهام، از سیاست مزبور پیروی می­کنند.

در این سیاست، شرکت ابتدا کلیه نیازهای مالی و سرمایه­گذاری خود را از سود سال کسر می­کند، هر چه قدر سود علاوه بر نیازهای مالی و سرمایه­گذاری شرکت باقی ماند بین سهامداران عادی توزیع می­شود. به سود مازادی که در شرکت باقی می­ماند جریانات نقد آزاد نیز می­گویند.

 

 

 

 

۲-۱-۳-۲ سهام جایزه

شکل دیگر تقسیم سود، توزیع سهام جدید به عنوان سود است که به آن سود سهمی (سهام جایزه) می­گویند. شرکت برای اینکه بین سهامداران سود، تقسیم کند و از طرفی وجه نقد را به منظور به منظور اجرای طرح­های توسعه در شرکت نگهدارد اقدام به انتشار سهام جایزه می­کند.

انتشار سهام جایزه بدین صورت انجام می­پذیرد که شرکت سود سال را به حساب سود انباشته برده و در مجمع عمومی فوق­العاده از محل سود انباشته افزایش سرمایه می­دهد؛ یعنی سهام جدید منتشر کرده و به صورت مجانی در اختیار سهامداران فعلی شرکت قرار می­دهد.

تعداد سهام جایزه به مقدار افزایش سرمایه و قیمتی که بر روی هر سهم در نظر گرفته می­شود، بستگی دارد. با افزایش سرمایه از طریق توزیع سهام جایزه تعداد سهام و مبلغ سرمایه شرکت افزایش و سود انباشته کاهش می­یابد؛ اما حقوق صاحبان سهام بدون تغییر می­ماند. با صدور سهام جایزه سهامداران در عمل چیزی به دست نمی­آورند (به جز یک تعدا برگ سهام اضافه) با اضافه شدن سهام جدید، قیمت سهام آنقدر کاهش می­یابد تا جبران اضافه شدن تعداد سهام را بنماید یا به عبارت دیگر سهام جایزه تأثیری بر ثروت سهامداران ندارد. علت کاهش قیمت این است که سهم قبل از مجمع با حق دریافت سهام جایزه فروخته می­شود، در حالیکه سهم بعد از مجمع بدون دریافت سهم جایزه فروخته می­شود.

مزیت انتشار سهام جایزه این است که شرکت نقدینگی خود را حفظ می­کند و در عین حال سود بین سهامداران توزیع می­کند. ضمناً این نوع تقسیم سود، برای سهامداران مزیت مالیاتی ایجاد می­کند و سهامداران به علت عدم دریافت سود نقدی مالیات پایین­تری را می­پردازند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا تغییر سود تقسیمی بر بازده غیر عادی سهام مؤثر است؟
  • عوامل مؤثر بر رابطه بین سود تقسیمی و بازده غیر عادی سهام چه هستند؟
  • آیا واکنش بازار به تغییر سود تقسیمی با گذشت زمان کم می­شود؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :

 بررسی محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی و عوامل مؤثر بر واکنش بازار به افزایش سود تقسیمی در بورس اوراق بهادار تهران

  با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 490
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: