پایان نامه ارشدمدیریت:تاثیر کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان
نوشته شده توسط : admin

تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک:

تاریخچه تجارت الکترونیک بیشتر به تعریفی که از آن می شود ، بستگی دارد. یک عقیده این است که اولین داد و ستدی که توسط تلفن و یا فاکس انجام گرفت ، به شکل تجارت الکترونیک است اما تجارت الکترونیک به شیوه امروزی در دهه ۱۹۶۰ میلادی و بر مبنای «مبادله الکترونیک داده ها[۱] »، یعنی تبادل الکترونیک اسناد استاندارد شده از یک رایانه به رایانه دیگر شکل گرفت (مقدسی، ۱۳۸۳) مبادله الکترونیک اطلاعات زمینه انتقال الکترونیکی اسناد تجاری را برای شرکتها فراهم نمود، به گونه ای که نیاز به دخالت انسان در این فرآیند به حداقل رسید (کانیز[۲]،۲۰۰۰،ص ۱۴۱) در واقع مبادله الکترونیک داده ها را می توان پدر تجارت الکترونیک امروزی به حساب آورد (بورت و بیلفد[۳] ، ۱۹۹۸) چرا که فناوریهای انتقال پیام با کاهش کاربرد کاغذ در فرآیندهای تجاری و افزایش اتوماسیون، کم کم در تمامی فرآیندهای تجاری سازمان ها نفوذ کرد ، و به مرور زمان با ارتقای کارایی این فرآیندها ، به عنوان یکی از بخشهای لاینفک تجارت در آمد (کیمبرلی ،۲۰۰۵)     اگر چه، آنچه هم اکنون می توان نام تجارت الکترونیک سنتی بر آن نهاد ، تنها به مبادله الکترونیک داده ها محدود نمی شده است و دامنه ای گسترده تر از شکلهای گوناگون پیام ، رمزینه[۴] و پرونده ها را در کنار ارسال رایانه ای اسناد در بر می گیرد. (زوآس[۵] ،۱۹۹۸).

با گذشت زمان و پدید آمدن ابزارهای ذخیره، بازاریابی و پردازش داده ها و دسترسی عامه مردم و سازمانها و همچنین پیشرفت فناوریهای مخابراتی و شبکه های رایانه ای گسترده ، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند همچنین طی بیست سال گذشته یکی از روندهای عمده تجارت الکترونیک، کاهش چشمگیر قیمت سخت افزارهای رایانه ای و مهمتر از آن ایجاد استانداردهای جهانی برای توسعه   سخت افزار ها بوده است . چنین فرآیندی را «استاندارد سازی یکپارچه سیستمهای باز[۶]» می نامند درمورد    نرم افزارها نیز چنین روندی وجود داشته است، اما استانداردهای نرم افزاری هنوز به اندازه استانداردهای سخت افزاری یکپارچه ، متحد و سازگار نیستند. (توربان و دیگران[۷] ،۲۰۰۲،صص۲۳۰-۲۳۱)

نکته بعدی پس از یکپارچه سازی و استاندارد کردن ، ایجاد امکانات شبکه ای و توانایی برقراری ارتباط میان سیستم های مختلف رایانه ای بوده است. به این ترتیب شبکه های ارتباطی، همچون آرپانت در دهه ۱۹۶۰، مهمترین نقش را در تسهیم اطلاعات و اطلاع رسانی بازی کرده اند.(ونکاترام[۸] ، ۲۰۰۰) گفتنی است که پیشرفت غیره منتظره اینترنت زمانی شروع شد که در سال ۱۹۷۲ میلادی و برای اولین بار، پست الکترونیک با توسعه فناوری جدید آرپانت مورد استفاده قرارگرفت. این پدیده به طرح نسخه جدیدی از پروتکل انتقال داده به نام «پروتکل انتقال/ پروتکل اینترنت[۹] » منجر شد(ساوابینی[۱۰] ،۱۹۹۵) . ظهور اینترنت امکان انجام شکلهای جدیدی از تجارت الکترونیک نظیر خدمات را فراهم نمود (گرو[۱۱]،۲۰۰۳) امروزه به لطف کاهش چشمگیر قیمت    سخت افزارها و انعطاف پذیری و سازگاری استانداردهای نرم افزاری ، امکان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزینه های اندک برای عامه مردم فراهم شده است . مبنای اصلی و بنیادی تجارت الکترونیک به بیان  ساده نیز همین دسترسی سریع، ارزان و آسان به اطلاعات برای انجام داد و ستد از طریق اینترنت است (کلارک[۱۲] ، ۱۹۹۸).

به طورکلی ، روندهای پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک به پنج مرحله زیر قابل تقسیم بندی است:

[۱] Electronic Data Interchange

[۲] Canis

[۳] Bort and Bielfeldt

[۴] Barcode

[۵] Zwass

[۶] Standard of open systems intgration

[۷] Turban et al

[۸] Venkartam

[۹] Transfer control Protocol/Internet Protocol(TCP/IP)

[۱۰] Sawabini

[۱۱] Grove

[۱۲] Clark

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدف اصلی: سنجش رابطه تجارت الکترونیک و گسترش بیمه الکترونیک

ب ) اهداف فرعی :

– رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات قبل از فروش بیمه( اطلاع رسانی، فرآیند مقدمات فروش، ارائه مشاوره و…)

ـ رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات فروش بیمه(فرآیند فروش، مدیریت صدور داده­های بیمه­گر، صدور داده­ها )

ـ رابطه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه ایران و فرآیند خدمات پس از فروش بیمه(ارتباط و مشاوره پس از صدور، ادعای خسارت، بررسی خسارت و…)

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : بررسی رابطه کاربرد تجارت الکترونیک با گسترش صنعت بیمه ایران در شعب گیلان با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: