پایان نامه میزان آمادگی الکترونیکی بانک ملی استان گیلان از دیدگاه خبرگان
نوشته شده توسط : admin

) مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است . تجارت الکترونیکی و کسب وکار الکترونیکی در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت و کسب و کار را متحول ساخته است. درمحیط الکترونیکی فاصله های جغرافیایی و محدودیت های زمانی و مکانی اهمیت خود را از دست داده و کسب و کار و مبادلات تجاری بر پایه ی اطلاعات الکترونیکی انجام می شود، جهت نایل شدن به این هدف، سازمان ها وجوامع نیازمند بررسی میزان آمادگی وضعیت موجود جهت ورود به عرصه تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی می باشند. در همین راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی در هر  سازمان برای استفاده مؤثر از این فناوری مقدمه ای برای برنامه ریزی استراتژیک به منظور نیل به اهداف آن سازمان است. این ارزیابی در سازمانها به عنوان یکی از تکنیک ها و روش های اجرایی جدید مدیریتی، کلیدی ترین مفهوم در توسعه دانش محور است. سازمان ها می توانند با استفاده از مدل های ارزیابی آمادگی الکترونیکی وضعیت موجود خود را در ابعاد مختلف با یک روش منسجم و جامع ارزیابی کنند و سپس با توجه به  نتایج ارزیابی برنامه ریزی کنند .

در این فصل ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق بیان می‌شود.

 

 

 

 

 

 

۲-۲ ) تجارت الکترونیک(EC)[1]

تعامل  بین فن آوری و فرایند کسب و کار، کلید فهم اثراتی است که تجارت الکترونیک بر معاملات اقتصادی  و در نهایت بر کل اقتصاد می تواند داشته باشد. آنچه تجارت الکترونیک را از تجارت به روش سنتی متمایز
می کند، اساساً روش یا مسیری است که از طریق آن، اطلاعات بین خریداران و فروشندگان مبادله و پردازش  می شود. در تجارت الکترونیک ، اطلاعات به جای اینکه از طریق تماس مستقیم اشخاص منتقل شود، از طریق  یک شبکه دیجیتالی یا سایر کانال های الکترونیکی مبادله می شود. تجارت الکترونیک ممکن است یک کانال فروش، بازاریابی یا توزیع اضافی در کنار کانال های  سنتی تجارت ایجاد نماید و یا کالاها، خدمات و  بازارهای جدیدی ایجاد کند.  (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

۲-۳ ) تعاریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک هم به علت نوپا بودن و هم به علت کاربردها و زمینه های بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی داردکه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  • تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصول و خدمات در مقابل پول و با استفاده از تواناییهای اینترنت است.
  • تجارت الکترونیک اصطلاح معادلی برای خرید و فروش محصولات، خدمات و اطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبکه ای است. (بقائی راوری، مقدسی، ۱۳۸۵)
  • کمیسیون اروپایی در سال ۱۹۹۷ تجارت الکترونیکی را به این شکل تعریف نموده است : تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها، شامل متن، صدا و تصویر مبتنی می باشد . تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالاها و خدمات، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی آنها را در بر می گیرد و از دیدگاه فناوری اطلاعات تجارت الکترونیکی عبارتست از آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است. (S Sushil  ,  ۲۰۰۶ )
  • تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت به نحوی که سفارش کالا و خدمات از طریق اینترنت یا شبکه های رایانه ای بوده و پرداخت وجوه و تحویل نهایی کالا و خدمات می تواند بصورت آن لاین ( ( On-Lin یا آف لاین (Off-Line) یا  صورت گیرد . البته امروزه تجارت الکترونیکی را فراتر از انجام مبادلا ت تجاری در قالب الکترونیکی دانسته و لذا آنرا بصورت کلی تر تعریف می کنند.
  • براین اساس، تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید، فروش و مبادله کالاها و خدمات و اطلاعات از طریق ، شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت . طبق این تعریف   تجارت الکترونیک علاوه بر مبادله کالاها و خدمات به مبادله اطلاعات نیز اطلاق می شود، ضمن آنکه الزاما” نباید از طریق اینترنت صورت گیرد، بلکه می تواند از طریق شبکه های کامپیوتری محدودتر نیز انجام پذیرد.­(پاریاب، معمارنژاد، ۱۳۹۰)

 

تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد ولی بیشتر از چهار نوع  آن تحت عناوین B2B، B2C، C2C، C2B، ­یاد می شود که در جدول   ۱و  در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود .   (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

تجارت الکترونیک زمینه بالقوه ای را برای کمک به ایجاد روابط ساده، روان ، مولد[۲] ، شفاف[۳] و  موثر بین بخشهای تجاری و مصرف کنندگان ، مصرف کنندگان با بخشهای تجاری، مصرف کنندگان با  یکدیگر و بخشهای تجاری با یکدیگر  فراهم می کند. این موضوع تحت عنوان مدلهای ، وجوه، فرصتها  و یا کاربردهای تجارت الکترونیک طبقه بندی و بررسی می گردد. جدول ۱ مدلهای اصلی تجارت  الکترونیک را نشان می دهد. (بقائی راوری، مقدسی، ۱۳۸۵)

 

 

 

جدول (۲-۱) مدلهای تجارت الکترونیک (بقائی راوری، مقدسی، ۱۳۸۵)

مصرف کنندگان بنگاههای تجاری  
Business-to-Consumer (B2C) Business-to-Business (B2B) بنگاه های تجاری
Consumer-to-Consumer(C2C) Consumer-to-Business(C2B) مصرف کنندگان

۲-۳-۱ ) خریدار و تامین کننده[۴]

قسمت عمده ای از تجارت الکترونیک خرید هایی است که  در واقع با قصد مصرف انجام نمی گیرد بلکه تولید کنندگان کالاهای واسطه ای را از تولید کنندگان دیگر  خریداری می کنند. این شرکت ها برای خرید بهتر نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات کالا، فعالیت های  پیشبردی، قیمت های دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر  ویژگی های یک محصول دارند تا با مقایسه آنها بهترین  تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تاثیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا استفاده از تجارت الکترونیک اثر عمده ای بر قدرت رقابتی شرکت ها می گذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص می گردد که بدانیم نزدیک به ۷۵% حجم پولی تجارت  الکترونیک در این بخش صورت می گیرد. به طور خلاصه  با استفاده از B2B می توان علاوه بر کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش داد. این نوع از  تجارت الکترونیک به طیف گسترده ای از مبادلات اشاره می کند که بین دو سازمان صورت می گیرد. B2B ، خرید و تدارکات ، مدیریت تامین کنندگان ، مدیریت موجودی ، مدیریت کانال های توزیع، فعالیت های فروش ، مدیریت  پرداخت و خدمات پشتیبانی را شامل می شود . از این  نوع تجارت الکترونیک می توان به چمدکس[۵]، فست پارتس[۶] و فری مارکتس[۷] اشاره کرد.  (ابراهیمی و همکاران ، ۱۳۸۹)

[۱] . Electronic Commerce (E-Commerce(

۱٫Productive

۲٫Transparent

۱٫B2B : (Business-to-Business E-Commerce(

  1. ۲٫ www.chemdex.com

۳٫www.fastparts.com

۴٫www.freemarkets.com

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: