پایان نامه پیش بینی قیمت بازار برق با استفاده از شبکه های عصبی
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق – قدرت
عنوان :
پیش بینی قیمت بازار برق با استفاده از شبکه های عصبی

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:
امروزه بازار برق در جهان به صورت علمی شناخته شده می باشد و رقابت در آن هر روز بیشتر از قبل می شود. در این میان پیش بینی قیمت و ابزار آن به شرکت کنندگان بازار در بدست آوردن سود هرچه بیشتر کمک شایانی می کند. هدف این پایان نامه گسترش شبکه عصبی و بهینه سازی آن توسط الگوریتم ژنتیک برای پیش بینی قیمت بازار برق است تا بر دقت هر چه بیشتر این مساله بیافزاید. از آنجا که در مدلهای سنتی و همچنین مدل شبکه های عصبی همواره از روشهای احتمالاتی جهت افزایش دقت پیش بینی استفاده می شود در این مدل سعی شده تا با ارائه روشی جدید از این موارد صرف نظر کرد تا وقت کمتری برای پیش بینی گرفته شود. یکی از مضوعاتی که همواره دقت پیش بینی را تحت تاثیر قرار می دهد وجود موارد بحرانی و ناگهانی در سیستم است که در این پایان نامه با استفاده از روشهای کارآمد این مسائل را کنترل خواهیم کرد. در مدل پیشنهاد شده از اطلاعات بازار برق نوردیک استفاده شده است اما بدیهی است که مدل مزبور برای هر بازار دیگری قابل استفاده می باشد. در پایان برای نشان دادن دقت پیش بینی مدل پیشنهادی، مقایسه ای بین آن و یکی از روشهای سنتی انجام شده است.

مقدمه:
نگرانی اصلی هر صنعت الکتریکی توانایی تولید قابل اطمینان و خدمت رسانی بدون وقفه به مصرف کنندگان خود است. برخلاف دیگر کالاها، انرژی الکتریکی به دلیل ماهیت طبیعی خود، به محض تولید باید مصرف شود که در غیر این صورت بابت تولید،تولید کننده پولی دریافت نمی کند. بنابراین ایجاد طرح منابع مؤثر و مطمئن امری ضروری است. عملکردهایی مانند تعیین قیمت سوخت، برنامه ریزی ورود و خروج واحدهای تولیدی، همانند برنامه ریزی تعمیرات، باید تا حد امکان جهت کم کردن هزینه عملکرد سیستم، انجام شود.

چالش ها هنگام تجدید ساختار صنعت برق بسیار بااهمیت تر می شود. انتظار می رود که با تجدید سازمان یافتن صنعت برق راندمان بالا رود و رقابت جهت سوددهی به مصرف کننده افزایش یابد. در گذشته اغلب تولیدکنندگان انرژی مالک منابع تولید، انتقال و توزیع بودند. صنایع مجبور بودند با وجود راندمان پایین پول انرژی را بدهند که این موضوع موجب تولید کم بازده، سیاست قیمت گذاری نامعقول و فراوانی نیروی انسانی می شد. با ایجاد بازار آزاد انرژی، دیگر شرکتهای تولید کننده و توزیع برق قادر به انحصار قیمتها و وادار کردن مصرف کننده به پرداخت بهای انرژی، حال هر چه که می خواهد باشد، نیستند و تأکید اساسی بر روی پیش بینی کوتاه مدت بار وپیش بینی کوتاه مدت قیمت به عنوان اطلاعات اساسی برای طراحی سیستم و بهره برداری از آن به همین جهت می باشد.

فصل اول

کلیات

1-1) هدف

رسیدن به بهره برداری و عملکرد موفق، مستلزم دارا بودن چندین فاکتور است که ازآن جمله می توان به امنیت سیستم و بازده عملکرد اشاره کرد. در قسمت بازده عملکرد، صنعت به آماده سازی منابع و ظرفیت های کافی جهت تولید و انتقال، برای تأمین مطمئن مصرفی که نوسانی بوده و با اُفت و خیز تقاضا همراه است، نیاز دارد. این امر باید همزمان با تحلیلهای اقتصادی صورت گیرد تا قیمت بهره برداری
کمینه شود. دقت پیش بینی را می توان اولین نیاز چنین تحلیلهایی به حساب آورد، از این رو اقتصاد بهره برداری و کنترل سیستم قدرت به خطای پیش بینی حساس است.
تأثیر خطای بزرگ پیش بینی در قسمت بهره برداری در ریسک بالا و یا بهره برداری فوق محافظه کارانه منعکس می شود. از جمله اثرات خطای پیش بینی می توان به ورود بیش از نیاز واحدهای تولیدی و یا خرید انرژی از سیستم های همسایه و یا بالعکس فروش انرژی به قیمت بسیار ناچیز جهت خاموش نکردن واحد و جلوگیری از هزینه های سنگین راه اندازی، اشاره کرد.

موضوع پیش بینی قیمت اوایل در بازارهای بورس مدنظر بود اما با روی کار آمدن بازارهای برق و تجدید ساختار سیستم برق، به عنوان یکی از مسائل اساسی بازار مورد بحث قرار گرفت.
به طور کلی بر اساس طول دوره مورد نظر برای پیش بینی آن را به 3 دسته تقسیم می کنند که به شرح زیر می باشد:

الف) پیش بینی بلند مدت قیمت- این نوع پیش بینی برای چند سال به کار می رود. عموماً نتایج جهت تعیین افزایش تورم و گستردگی سیستم و همچنین چگونگی بازار در سالهای آینده مورد استفاده واقع می شود. اما باید دقت داشت که به دلیل زیاد بودن فاصله زمانی دقت چنین پیش بینی هایی عموماً درست نیست.
ب) پیش بینی میان مدت قیمت- قیمت در این نوع برای چندین ماه و یا چندین هفته پیش بینی می شود. این پیش بینی برای تعیین نرخ سوخت و هزینه تعمیرات به کار می رود.

ج) پیش بینی کوتاه مدت قیمت – در این دسته فاصله زمانی یک تا چند روز است و معمولاً به دلیل کوتاه بودن فاصله زمانی دقت در این نوع بالا می باشد، اما باید توجه داشت از آنجا که با مسائل انسانی و فاکتورهای متعددی جهت پیش بینی رو به رو هستیم نمی توان پیش بینی را بدون خطا انجام داد ولی باید تا حد امکان آن را کم کرد، چرا که به عنوان مثال در پیش بینی بار سیستم بریتانیا خطای یک درصدی (1%) پیش بینی منجر به افزایش 10 میلیون پوندی هزینه بهره برداری در سال گشت.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: