نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
” M.Sc “ سمیناربرای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق- الکترونیک
عنوان:
بررسی سیستم های مدیریت شبکه های مخابراتی در جهان و تعیین وضعیت روز کشور در این زمینه

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده
مخابرات و سرویسهای مخابراتی پیشرفته،زیر ساخ تارفناوری اطلاعات وارتباطات راتشکیل می دهند . تنوع،سرعت و کیفیت سرویسهای مخابراتی روزبه روز افزایش چشمگیری می یابد و به تبع آن امکانات جدید و پیشرفته دراختیار مشترکین مخابراتی قرارمی گیرد . باگسترده و پیچیده ترشدن شبکه ها وسرویس های مخابراتی، مدیریت شبکه های مخابراتی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند وروش ها وابزارهائی متناسب با تحولات سریع دراین زمینه لازم است تا از عهده مدیریت کارآمد شبکه مخابراتی برآید . بنابراین شبکه مدیریت یکی ازاجزای حیاتی یک شبکه مخابراتی است . از طریق این شبکه اطلاعات مربوط به عملکرد اجزاء مختلف شبکه به مراکز مدیریت مربوطه گزارش وفرامین مناسب برای عملکرد بهینه، به عناصر مختلف شبکه ارسال می گردد.هدف از این سمینار بررسی سیستم های مدیریتی شبکه های مخابراتی جهان ومقایسه آن باوضعیت روز کشوراست. در فصل اول مفاهیم اولیه در مدیریت شبکه ارائه شده وانواع مختلف پروتکل های شبکه بررسی ومقایسه می گردد. در فصل دوم شرکت های مخابراتی که درزمینه تولید محصولات مدیریتی فعال می باشند، معرفی می گردد و کارکردهای مدیریتی و امکانات هرکدام بیان می شود .درفصل سوم وضعیت روز کشور و امکانات مدیریتی موجود با کارکردهای مربوطه ارائه می گردد. در فصل چهارم تعدادی از استاندارهای مهم مدیریت شبکه، آورده شده ونقاط قوت وضعف هرکدام تشریح می گردد. TMN به عنوان یکی از استانداردهای مهم که توسط ITU-T ارائه گردیده ،مطابق توصیه نامه های سری M معرفی می گردد و ساختارعملکردی، اطلاعاتی و فیزیکی آن و نحوه مبادله اطلاعات مدیریتی مورد بررسی قرار می گیرد. در فصل پنجم eTOM یکی دیگر از استانداردهای مدیریت شبکه معرفی می گرددکه توسط مجمع مدیریت مخابراتی (TMF) ارائه گردیده است وبه عنوان چارچوب مرجع برای دسته بندی فعالیت های تجاری سازمان های مخابراتی می باشد که براساس TMN پایه گذاری شده است. مستندات موجود مطابق توصیه نامه های سری M.3050.X ارائه و مباحث مربوطه مطرح می گردد.

مقدمه
سازمان های مخابراتی با بکارگیری سیستم هاوابزارهای مدیریت شبکه درسطوح مدیریتی مختلف، به مزایائی مانند کاهش هزینه های نگهداری شبکه، افزایش رضایت مشترکین، افزایش سوددهی، استفاده بهینه از تجهیزات شبکه، افزایش کیفیت سرویس و کاهش هزینه استفاده از سرویس برای مشترک دست پیدا می کنند. باتوجه به تغییرات اخیر در قوانین حاکم بر مخابرات ولزوم آماده سازی برای اجرای اصل 44 وخصوصی سازی و ایجاد بازاررقابتی، این مزایا ازجمله عوامل تضمین کننده بقای شرکت های مخابراتی درصحنه رقابت خواهند بود. بنابراین حرکت درجهت دستیابی به یک سیستم مدیریت یکپارچه شبکه مخابراتی برای مخابرات کشور براساس استانداردهای معتبر مدیریت شبکه مخابراتی برای گسترش شبکه امری بدیهی می باشد. شبکه مخابراتی کشورمان شامل 30 شرکت استانی مستقل می باشد که بطور ضمنی زیرنظر شرکت مخابرات ایران عمل می نمایند. در تغییر ساختار اخیردر شرکت مخابرات ایران، چهار شرکت مادر تخصصی، زیر ساخت، ارتباطات داده (دیتا) وارتباطات سیار (موبایل ) ایجاد گردیده است . شرکت مادر تخصصی به سیاستگذاری و استانداردسازی پرداخته وشرکت ارتباطات زیرساخت کلیه کارهای فنی مربوط به شبکه مخابرات و نظارت عالیه را به نیابت از شرکت مادر تخصصی انجام می دهد وهمچنین کلیه وظایف و فعالیتهای مربوط به زیرساخت شامل مراکز مایکروویو، بین شهری و بین الملل شبکه اصلی فیبر نوری،ایستگاههای زمینی ، ماهواره مخابراتی مرتبط با زیر ساخت ، مراکزسوئیچ راه دور و بین الملل توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می گیرد.

شرکت ارتباطات داده کلیه وظایف و فعالیتهای مربوط به امور ارتباطات داده و شرکت ارتباطات سیار کلیه وظایف و فعالیتهای مربوط به امور ارتباطات سیار رابه عهده داشته و جهت تحقق طرحها و برنامه های مصوب شرکت مادر تخصصی عمل می نمایند . 30 شرکت استانی به همراه شرکتهای زیرساخت،ارتباطات داده وارتباطات سیار شبکه متنوع مخابراتی راتشکیل می دهندکه تجهیزات مربوط به هرکدام ازاین شبکه ها ازچندین تولید کننده داخلی و خارجی بکار گرفته شده است. بعنوان مثال ، در شبکه سوئیچ بین شهری سوئیچ هائی از تولید کنندگانی مانند Neax ، Huwai ، Siemens و… وجود دارند. درشبکه های سوئیچ شهری نیز از تجهیزاتی از تولیدکنندگان خارجی مانند Siemens ، NEC ، آلکاتل، Huwaei، وتولیدکنندگان داخلی مانند پایا، پارستل و کارا سیستم استفاده می شود. در شبکه انتقال تجهیزات SDH شرکتهای Siemens و NEC درحوزه های فیبرنوری ورادیوئی بکارگرفته شده است . درطی این سالها، مدیریت شبکه های مذکوربه اشکال مختلفی به انجام رسیده است بعنوان مثال درشبکه سوئیچ بین شهری مدیر یت متمرکز و یکپارچه ای وجود نداشته و مدیریت تجهیزات درسطح سوئیچ ها و توسط ترمینالهای مدیریتی محلی انجام می گرد ی دوکارکردهای مدیریتی مانند تحلیل ترافیک توسط نرم افزارهای اختصاصی نوشته شده درهرمرکز صورت گرفته ودرنهایت نیز با توجه به خروجی این نرم افزارها، تحلیل های Offline متمرکزی صورت می گیرد . در بخش مدیریت انتقال، به همراه تجهیزات تهیه شده از هر تولید کننده ، سیستم مدیریت شبکه مربوطه نیز خریداری شده است.

این سیستم های مدیریت شبکه نیز وظیفه مدیریت آن بخشی ازشبکه را که ازتجهیزات آن تولید کننده تشکیل شده  است، به عهده دارند. به دلیل وسعت جغرافیائی کشور وگستردگی شبکه مخابراتی و همچنین فعالیت شرکتهای نسبتا زیاد درتوسعه این شبکه، مشکلات زیردررابطه با مدیریت این شبکه مشاهده می گردد:

1- عدم وجود دیدگاه یکپارچه درشبکه مخابراتی
2- عدم توانائی درارائه بعضی ازکارکردهای مدیریتی به خصوص درکارکردهای سطح مدیریت شبکه و سرویس ( مانند کنترل ترافیک شبکه، تحلیل ترافیک متمرکز و یکپارچه ، تدارک سرویس و ….. )
3- مشکل بودن بدست آوردن اطلاعات مدیریتی از سیستم های مدیریتی شبکه های مختلف به منظور مدیریت سرویس های انتها به انتهائی که درآنها ازشبکه های مختلف استفاده می شود .
4- عدم امکان اعمال تغییرات سریع روی شبکه و معرفی سرویس های جدید
5- نیاز به آموزش و بکارگیری افراد با تخصص های مختلف برای کارکردن با سیستم های مختلف مدیریتی
6- عدم وجود مدیریت درلایه شبکه ولایه های بالاتر

این مشکلات باعث بالارفتن هزینه نگهداری و بهره برداری شبکه نسبت به درآمدحاصله وپائین آمدن کیفیت سرویس و نارضایتی مشترکین می گردد. که این عوامل برای هرشرکتی اگرفضای رقابتی برقرار باشد ادامه حیات را مشکل و غیرممکن می سازد و به مرور زمان با افزایش ناهمگونی شبکه مخابراتی وسیستم های مدیریت شبکه مخابراتی مشکلات مذکورقوت بیشتری یافته ورفع آن مستلزم صرف هزینه وانرژی به مراتب بیشتری است وباتوجه به اینکه هر روز تنوع،سرعت وکیفیت ارائه سرویس های مخابراتی افزایش داشته وامکانات جدیددراختیارمشترکین قرارمی گیرد و شبکه ها وسرویس های مخابراتی پیچیده تر وگسترده ترگردیده، مدیریت شبکه های مخابراتی نیز اهمیت دو چندان پیدا می کند وروش ها و ابزارهائی متناسب با تحولات سریع دراین زمینه لازم است تا ازعهده مدیریت کارآمد شبکه مخابراتی برآید .

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: