پایان نامه تعیین ابعاد و فهرست تجهیزات مخابرات سیار در برنامه پنج ساله سوم (1387 – 1383)
نوشته شده توسط : admin

 

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

تعیین ابعاد و فهرست تجهیزات مخابرات سیار در برنامه پنج ساله سوم (1387 – 1383)

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

در این پروژه، هدف تعیین ابعاد و فهرست تجهیزات مخابرات سیار در برنامه پنج ساله سوم توسعه کشور (87 – 1383) می باشد. برای رسیدن به این هدف، نخست با توجه به نتایج تخمین متقاضیان سرویس مخابرات سیار مشاهده می شود که حدود پانزده میلیون و سیصد و سی هزار مشترک جدید به شبکه تلفن همراه کشور اضافه خواهد شد. لذا برای ارائه سرویس مطابق با استانداردهای جهانی در برنامه توسعه فوق: در بخش BSS به حدود 9796 سایت ماکرو BTS و 320 سایت میکرو BTS و 150 مرکز کنترل یا BSC نیاز خواهد بود و در بخش NSS و ظرفیت کل مراکز MSC/VLR حدود 21718045 مشترک (52590 لینک E1)، ظرفیت کل مراکز TSC حدود 55782689 مشترک (70181 لینک E1) ظرفیت کل مراکز VMSC/SMSC حدود 16495972 مشترک (14587 لینک E1) ظرفیت کل IN حدود 3065666 مشترک (5717 لینک E1) ظرفیت کل GPRS حدود 306566 مشترک (431 لینک E1) و ظرفیت کل مرکز شارژینگ (BC) حدود 16495972 مشترک (174 لینک X.25) خواهد بود.

مقدمه

امروزه علم و تکنولوژی مربوط به سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی با سرعت غیرقابل تصوری در حال پیشرفت می باشند. ارتباطاتی که تا دیروز به صورت یک رویا به نظر می رسید امروز به صورت یک نیاز مطرح می شود. از عمل تلفن های موبایل نسل اول کمتر از سی سال می گذرد. در آن زمان برقراری ارتباط و مکالمه به صورت بی سیم برای عموم، بیشتر یک رویا به نظر می رسید و شبکه های کامپیوتری، هنوز به صورت یک نیاز مطرح نشده بودند. در آن روزها کسی به فکر دسترسی بی سیم و عمومی به اطلاعات نبود.

با توجه به آنچه ذکر شد تعیین یک هدف نهایی برای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی با عدم قطعیت مواجه است لذا انسان در هر مقطع زمانی، هدفی نسبی را برای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی تعریف می کند و امروزه این هدف نسبی عبارت است از:

«دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباطات در هر زمان و مکان».

کلمات «هر زمان» و «هر مکان» باعث مطرح شدن مخابرات بی سیم خواهد شد. در عین حال دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباطات شامل محدوده بسیار وسیع تری نسبت به وظیفه فعلی تلفن های موبایل، یعنی برقراری مکالمه می باشد (از ارسال e-mail و تجارت الکترونیک گرفته تا ارتباطات چند رسانه ای نوین که همگی به صورت جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان مطرح می شوند). پیش بینی می گردد در سال 2007 بیش از 50% مخابرات جهان به صورت بی سیم پیاده سازی می شود. بدینسان آغاز هزاره سوم میلادی متقارن با دگرگونی های اساسی در مخابرات و تبدیل قسمت قابل توجه ای از شبکه مخابرات سیمی به شبکه های ارتباطی بی سیم می باشد.

پاسخگویی به این نیازهای گسترده مستلزم استفاده از عرض باند رادیویی بزرگتری می باشد. با توجه به محدودیت استفاده از طیف رادیویی، متخصصان همواره به دنبال بهینه سازی استفاده از طیف (به عنوان مثال با استفاده از آنتن های هوشمند) برای افزایش «ظرفیت سیستم ها و نرخ بیت داده ارسالی» جهت رفع نیازهای جدید و همچنین افزایش سطح پوشش این سیستم ها، برای برآورده ساختن قید «هر مکان» می باشند. در این راستا سیستم های مخابرات تلفن همراه به عنوان راه حل، ارائه شده است. سیستم های تلفن همراه نسل دوم و سوم تا حدودی به سمت این اهداف پیش رفته اند و هم اکنون مطالعات بسیار وسیعی در سراسر دنیا توسط مراکز تحقیقاتی برای رسیدن به اهداف ذکر شده تحت عنوان سیستم های موبایل نسل چهارم (IP) صورت می گیرد. آنچه که در تحقیقات مختلف به آن بصورت یک عامل کلیدی نگریسته شده است، تعیین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز (جهت برآورد اقتصادی) جهت پیاده سازی شبکه سیار می باشد.

کشور ما با داشتن 3/45 میلیون مشترک تلفن همراه تا اواسط سال 83، با رشد روزافزون تقاضا روبرو بوده و در توسعه 5 سال آتی (1387 – 1383) پیش بینی می شود تعداد مشترکین تلفن همراه بالغ بر 15 میلیون افزایش خواهد یافت.

با توجه به آنچه که پیشتر ذکر شد، در این پروژه تعیین ابعاد و فهرست تجهیزات (طراحی بدون بهینه سازی) شبکه ارتباطات سیار برای برنامه پنج ساله آتی توسعه کشور (سال های 87 – 1383) انجام شده است. در این راستا از مشاوره متخصصان مجرب در امر طراحی ارتباطات سیار (جهت برآورد نسبتاً دقیق میزان تجهیزات مورد نیاز و تعیین هزینه مورد نیاز تامین تجهیزات فوق) بهره گرفته شده است. لازم به ذکر است که تامین تجهیزات براساس قراردادهای فعلی شرکت مخابرات ایران، با چهار شرکت خارجی اریکسون، نوکیا، هووائی (ارائه دهنده گره های GPRS) و زیمنس و دو شرکت داخلی (فنون ارتباطات سیار و میکروموج) می باشد.

پروژه حاضر در سه فصل «بخش سیستم رادیوئی و ایستگاه های پایه و کنترل کننده آنها (BBS)»، بخش سوئیچینگ شبکه تلفن همراه (NSS)» و «نتیجه گیری» آماده شده است.

در ابتدای بخش BSS خواهیم دید که براساس توزیع تقاضا / واگذاری در 28 استان کشور، بالغ بر 15 میلیون مشترک جدید، در برنامه توسعه آتی کشور (سال های 87 – 1383) متقاضی استفاده از تلفن همراه خواهند بود.

سپس اجزاء بخش BSS که شامل: «BTS (ایستگاه فرستنده – گیرنده پایه)» و «BSC (کنترل کننده ایستگاه پایه)» است بیان می شوند. در ادامه چگونگی طراحی بیان خواهد شد. خواهیم دید که برای رسیدن به یک طرح با پوشش مناسب و ظرفیت بهینه و کیفیت بالا، باید فرایندهای طراحی سیستم های رادیویی و پارامترهای کلیدی آن (ترافیک و آستانه پوشش) در نظر گرفته شوند. نکته مهم در مورد پارامترهای فوق، تاثیر آنها در پوشش و ظرفیت شبکه می باشد. به همین دلیل آنها را پارامترهای کلی (Global) می نامند. در ادامه برآورد تجهیزات لازم و همچنین تقسیم بندی تجهیزات از لحاظ تولید داخل یا وارد شده از خارج انجام شده است که این برآورد شامل تجهیزات Outdoor (دکل، آنتن و فیدر و…) و همچنین Indoor (تعداد و ترکیب BTS و تعداد BSC های مورد نیاز) خواهد بود که با جزئیات کامل ارائه خواهد شد. سپس برآورد بازار تجهیزات بخش BSS با توجه به قیمت تجهیزات صورت می پذیرد. در انتها میزان کل تجهیزات اصلی برای هر استان به عنوان نتیجه گیری ارائه خواهد شد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: