نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

طراحی ساختار کنترل برای برج های تقطیر سری

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

طراحی ساختار سیستم کنترل، تعیین ساختاری سیستم کنترل است که توسط آن موارد زیر بررسی و مشخص می گردند.

چه چیزی را باید کنترل کرد و حلقه های کنترل از چه متغییرهای تشکیل می شوند. اگرچه این موضوع بسیار مهمی است اما در بسیاری از موارد بدون مطالعات علمی و فقط مبنی بر تجربیات و دیدگاه عملی و بدون در نظر گرفتن جزئیات انجام شده است.

طراحی ساختار سیستم کنترل برای همه پلانت های شیمیایی همچنین با نام کنترل فرآیندهای گسترده نیز شناخته می شود. در عمل این مسئله معمولا بدون استفاده از ابزارهای تئوری موجود حل شده است. در واقع روش کار در صنعت به منظور کنترل فرآیندهای گسترده هنوز هم خیلی زیاد برگرفته از ایده هایی است که توسط Buckley در سال 1964 و Shinskey در سال 1984 در بخش کنترل فرآیند عمومی مشخص شد.

موضوع اصلی که باید توسط تئوری های جدید حل شود، تعیین کردن ساختار سیستم کنترل است. کدام متغییرها باید اندازه گیری شوند و کدام ورودی ها باید تنظیم شوند و کدام ارتباطات باید بین این دو مجموعه برقرار گردد. در این رساله طراحی ساختار کنترل برج های تقطیر سری براساس ابزارهای تئوری کنترل چند متغییره انجام خواهد گردید.

در این رساله یک رویه سیستماتیک برای طراحی ساختار کنترل برای یکی از انواع برج های تقطیر سری (MEDC)ارائه و براساس آن کار طراحی ساختار کنترل انجام خواهد شد. این رویه با تعیین دقیق اهداف عملیاتی و اقتصادی و درجات آزادی قابل دسترس به منظور برآورده کردن آنها شروع می شود.

ما برای طراحی ساختار کنترل به مرحله اول و دوم رویه ارایه شده در فصل دوم، به صورت اجمالی خواهیم پرداخت و به طور کامل مرحله سوم آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه:

هنگامی که تقطیر برای جدا کردن یک مخلوط انتخاب می شود. این جداسازی می تواند توسط روش های مختلفی انجام شود. تعداد زیادی از فاکتورهای که برای طراحی فرآیند مهم هستند، مانند ایمنی، هزینه های عملیات، انرژی مصرفی، امکان انجام به صورت عملی، وجود دارد. انتخاب مناسب ترین سیستم کنترل تقطیر می تواند مشکل باشد. در بسیاری از موارد ما با در نظر گرفتن موضوعات مختلف یک انتخاب، انجام می دهیم.

در صنعت شیمی و نفت طبق یک گزارش (Rush,1980) در حدود 40-25% انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور تخمینی 15-10% انرژی بیش از حد مجاز توسط برج های تقطیر مصرف می گردد. بنابراین پتانسیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد و طراحی سیستم های برج تقطیر با راندمان خوب در مصرف انرژی، در هزینه کل پلانت تاثیر بسزایی دارد.

هر جداسازی نیاز به کار و انرژی را افزایش می دهد. در برج های تقطیر کار مورد نیاز به طور غیرمستقیم در طول گرم کردن خوراک و جوش آور و سرد کردن کندانسور مورد استفاده قرار می گیرد. برای مخلوط های چند جزیی به منظور بدست آوردن یک جداسازی با خلوص بالاتر، معمولا از برج های تقطیر سری که به روش جداسازی مستقیم و یا جداسازی غیرمستقیم عمل می کنند، استفاده می گردد. ما طراحی ساختار کنترل را بر روی برج های تقطیر سری MEDC انجام می دهیم. چیدمان MEDC پتانسیل این را دارد که تا میزان قابل توجهی بسته به نوع چیدمان، ترکیب خوراک و مسایل جداسازی، که چگونگی بالانس را در برج های MEDC معین می کنند، در انرژی صرفه جویی نماید چندین مطالعه کنترلی در این رساله برای کنترل MEDC برای یک جداسازی باینری یا ترنری آورده شده است.

این مطالعه شامل پیدا کردن متغییرهای مناسب اصلاح شده و کنترل شده، و ورودی های اصلاح شده و جفت کردن آنها برای طراحی ساختار کنترل، براساس رویه اریه شده در فصل سوم و همچنین انتخاب پیکربندی کنترل با توجه به مطالب فصل چهارم مناسب می باشد.

نحوه ارائه مطالب رساله:

فصل اول به کلیات و اهداف پیشینه تحقیق و روش تحلیل و طراحی که در این رساله استفاده شده است می پردازد.

فصل دوم بعضی از جنبه های مهم عملکرد حالت پایدار، دینامیک و کنترل برج های تقطیر پیوسته دینامیک و کنترل آنها و مروری بر رفتار و پیکربندی های مختلف کنترل را به طور مختصر بیان می کند. عملیات اساساً به جداسازی برج های تقطیر و مخلوط های باینری نسبتاً ایده آل محدود می شود. ما می خواهیم در این بخش، با یک روش ساده، بعضی از موضوعات مهم برای فهم بهتر دینامیک، عملکرد و کنترل برج های تقطیر را مورد مطالعه قرار می دهیم.

فصل سوم به طور کلی با طراحی ساختاری سیستم کنترل، که باید قبل از طراحی کنترلر انجام می شود سروکار دارد. موضوع اصلی که باید توسط تئوری های جدید حل شود، تعیین کردن ساختار سیستم کنترل است. کدام متغییرها باید اندازه گیری شوند و کدام ورودی ها باید تنظیم شوند و کدام ارتباطات باید بین این دو مجموعه برقرار گردد. در این فصل ما یک رویه که ما با استفاده از آن کار طراحی ساختار کنترل در برج های تقطیر سری را انجام می دهیم را معرفی می گردد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: