پایان نامه پیش بینی پلاسمای خورشیدی و بررسی اثرات آن
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.SC” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – کنترل

عنوان:

پیش بینی پلاسمای خورشیدی و بررسی اثرات آن

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

اثر پذیری تکنولوژی های بشری و بخصوص سیستمهای قدرت از پدیده های هوای فضا عامل رشد فزاینده و بسیار سریع این شاخه کاربردی ژئوفیزیک است. امروزه گروه های بسیاری در توسعه سیستم های مدلسازی، پیش بینی و هشدار هوای فضا فعالند که منشأ آن خورشید می باشد. پدیده های هوافضا در مواردی می توانند برای بشر نظیر ماهواره ها، سیستم های قدرت مشکلاتی را بوجود آورند، که نمونه واقعی آن خاموشی ١٣ مارچ ١٩٨٩ به مدت ٩ ساعت می باشد. سیستم های قدرت که هر یک با هزینه های چندین میلیون دلاری به بهره برداری رسیده اند، دارای سیستم های کنترل، حفاظت و پشتیبان بسیار پیشرفته می باشند. با این حال در دو دهه اخیر اختلالاتی در عملکرد آنها دیده شده که ناشی از تغییرات هوای فضا است. هدف از این تحقیق توسعه روشهای هوشمند در پیش بینی پدیده های هوای فضا، شامل طوفانهای ژئومغناطیسی می باشد. نتایج پیش بینی ها در توسعه سیستم های هشدار برای سیستم های قدرت بکار می روند. در این پایان نامه از شاخص KP برای پیش بینی طوفانهای ژئومغناطیسی استفاده شده است. داده های استفاده شده در این پایان نامه واقعی می باشند. هدف اصلی این تحقیق ارائه روشهای یادگیری مناسب برای پیش بینی دقیق پدیده های هوای فضا به منظور استفاده در سیستم های هشدار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای سیستم قدرت می باشد.

مقدمه

از آنجا که پدیده های هوای فضا در داخل کشور و حتی در محافل علمی نسبتاً ناآشنا می باشند، فصل اول به شرح مختصری از این پدیده ها اختصاص داده شده است. همچنین در این فصل شاخص های مختلف پدیده های هوای فضا بطور مختصر توضیح داده شده است. فصل دوم تشریح مختصری از عملکرد سیستم قدرت و اجزای آن اثرات زیان آور طوفانهای ژئومغناطیس را مورد بررسی قرار داده است. در این فصل شاخص KP به عنوان معیاری در سیستم های هوشمند قدرت انتخاب شده است. فصل سوم پیش بینی شاخص KP به روشهای مختلف، شبکه های عصبی، روش فازی – عصبی و روش LOLIMOT مورد بررسی قرار گرفته است. و بالاخره فصل چهارم شامل خلاصه ای از دستاوردها، مقایسه نتایج پیش بینی و هشدار، و پیشنهاد برای ادامه کار است.

فصل اول: کلیات

1-1) هدف

1-1-1) پلاسما چیست؟

همه اجسام را می توان به سه گروه جامد، مایع و گاز گروه بندی کرد. اما ماده داخل یک لامپ فلورسنت یا چراغ نئون، و شفق کاملاً با سه گروه ذکر شده متفاوت می باشد. هر یک از این موارد پلاسما می باشند (گاز یونیزه شده).

اغلب گفته م یشود که ٩٩% ماده موجود در طبیعت در حالت پلاسماست، یعنی به شکل گاز الکتریسیته داری که اتم هایش به یونهای مثبت و الکترونهای منفی تجزیه شده باشد. این تخمین هر چند ممکن است خیلی دقیق نباشد ولی تخمین معقولی است از این واقعیت که درون ستارگان و جو آنها، ابرهای گازی و اغلب هیدرژن فضای بین ستارگان به صورت پلاسما هستند. در نزدیکی خود ما، وقتی جو زمین را ترک کنیم بلافاصله با پلاسمایی مواجه می شویم که شامل کمربندهای تشعشعی و ان آلن و باد خورشیدی است. به نظر چنین میرسد که ما در یک درصدی از عالم زندگی می کنیم که در آن پلاسما به طور طبیعی یافت نمی شود. علت این امر را می توان از معادله ساها که میزان یونش یک گاز را در حال تعادل حرارتی نشان می دهد دریافت.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 687
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: