پایان نامه مدیریت پهنای باند در هسته شبکه های نسل آینده (NGN) مبتنی بر IP/ MPLS و شبیه سازی طرح بهین
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – مخابرات

عنوان:

مدیریت پهنای باند در هسته شبکه های نسل آینده (NGN) مبتنی بر IP/ MPLS و شبیه سازی طرح بهینه

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

(DiffServ-Aware Traffic Engineering (DS-TE یکی از ساختارهای ارائه تضمین کیفیت در شبکه های مبتنی بر پروتکل اینترنت، میباشد که بر پایه سرویسهای متمایز و (Multi Protocol Lable Switching (MPLS و از مزایای هر دو روش، برخوردار میباشد. کارایی بالای این ساختار موجب شده است که از این ساختار، در هسته انتقال شبکه های نسل آینده استفاده گردد. در این ساختار، بسته های ورودی به کلاس های مختلف سرویس، نگاشته شده و مسیریاب های شبکه، با توجه به آن نگاشت، رفتار می نمایند. یکی از مدل های محدودیت پهنای باند، برای کلاسهای مختلف سرویس، در این ساختار، مدل عروسک روسی، میباشد که نسبت به مدلهای دیگر، عملکرد بهتری دارد. در این پایان نامه الگوریتم جدیدی مبتنی بر این مدل، ارائه شده است، که اشکالات این مدل را رفع کرده و عملکرد آن را بهبود بخشیده است. الگوریتم ارائه شده در زمان ازدحام، سیاست تقلیل (برای ترافیک هایی که این قابلیت را دارند) و در صورت نیاز، سیاست قبضه کردن را به گونهای اجرا میکند، که همواره انتخاب بهینه درکاهش و یا حذف پهنای باند مسیرهای سوئیچینگ برچسبی صورت گیرد. انتخاب بهینه مسیرهای سوئیچینگ برچسبی برمبنای پارامترهای: نوع کلاس، اولویت کلاس، اولویت مسیر، تعداد کمینه حذف و یا کاهش مسیرهای سوئیچینگ برچسبی و پهنای باند مورد نیاز، توسط برنامهریزی خطی انجام میگردد. نتایج شبیه سازی، کاهش تعداد ترافیکهای مسدود شده و استفاده بهتر از منابع موجود را نسبت به روشهای ارائه شده دیگر، اثبات میکند.

مقدمه:

امروزه فناوری اطلاعات به حدی رشد یافته است که علاوه بر سرویس وب، پست الکترونیکی، دسترسی به شبکه از راه دور و… ارتباطات پیشرفته تری مانند سرویسهای VoIP و IPTV و ویدئو کنفرانس ارائه میشود، سرویس هایی که بر پایه پروتکل اینترنت (IP) بنا نهاده شده است، نظر به نامحدود بودن و همچنین سادگی در ارتباط و قابلیت انعطاف در اضافه و حذف رسانه ها دارای قابلیت بالقوه ای در ارائه سرویسهای پیشرفته تر میباشند، همچنین برنامه های جدید و بسیاری از برنامه های دیگر که در آینده عرضه می شوند را می توان به آسانی و با صرف هزینه کمتر، با پروتکل اینترنت اجرا نمود، به عنوان مثال فناوری هایی نظیر VoIP در بستر اینترنت، با هزینه های به مراتب پایینتر از شبکه های تلفنی قابل ارائه است. در کنار پیشرفت های سریع فناوری هایی که در بالا اشاره شد سرویسهای جدیدی برای کاربران در محیط شبکه های رایانه ای به وجود آمده، از جمله سرویسهای آموزش از راه دور، تجارت الکترونیکی و تقاضای لحظه ای تصویر که انتقال حجم زیاد اطلاعات چند رسانه ای از ویژگیهای مهم این نوع سرویسها میباشد، استفاده فراگیر و رشد تصاعدی تعداد کاربران این شبکه و تمایل روز افزون سایر بخشهای تجاری برای بکارگیری اینترنت و شبکههای کوچکتر با فناوری مشابه (همچون اینترانتها) به عنوان بستر فعالیت های تجاری، کمیت و کیفیت مورد انتظار از کاربردهای اینترنتی را افزایش داده است.

از آنجا که بستر اینترنت، بستر مناسب برای زیرساخت شبکه های نسل آینده میباشد، ارائه کیفیت سرویس مورد نیاز برای هر یک از انواع کاربردها، بیش از پیش مورد اهمیت میباشد و اخیرا بسیاری از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. با توجه به ارائه سرویسهای مختلف در بستر اینترنت، پارامترهایی همچون تاخیر، تغییر در تاخیر و گم شدن اطلاعات با مقادیر مختلف، توسط کاربردها تقاضا میشوند، که باید این سطوح کیفیت، متناسب با آن کاربرد تضمین گردند. در تمام کاربردها، کنترل و مدیریت کیفیت سرویس برای ارضاء نیازهای کاربران و فراهم کنندگان سرویس مورد نیاز می باشد.

سرویسهای متمایز یک ساختار برای ارائه کیفیت سرویس در شبکه های پیشرفته مبتنی بر پروتکل اینترنت میباشند. در این ساختار، سرویسهای مورد نیاز، علامت گذاری و کلاس بندی شده و بر مبنای این علامتگذاری، مسیریاب ها و سوئیچها، سیاستهای متفاوتی را انجام میدهند، این ساختار با اعمال تغییراتی میتواند ساختار قابل قبولی برای شبکه های نسل آینده باشد. MPLS نیز به عنوان روشی برای پشتیبانی از مهندسی ترافیک عرضه شده ، اما به تنهایی نمیتواند تفکیکی بین سرویسهای مختلف ایجاد نماید و نیاز به استفاده از ساختار دیگری برای رفع این مشکل دارد. از طرفی ساختار سرویسهای متمایز، به گونه ای است که نمیتواند یک کیفیت سرویس انتها به انتها را ارائه نماید، به دلیل آنکه هیچ تاثیری بر روی مسیر بسته ها ندارد و فقط بر اساس اولویت بسته ها، شروع به ارسال مینماید و هیچگونه کنترل در برابر خرابی و ازدحام نخواهد داشت، بنابراین با ترکیب MPLS و سرویس های متمایز که ساختار DS-TE نامیده می شود، به توانایی کاملی خواهیم رسید که از مزایای MPLS و سرویس های متمایز برخوردار میباشد. این روش به دلیل بازدهی بالا در انتقال هسته شبکه های نسل آینده استفاده میشود. در این پایان نامه، ارائه روشی بهینه جهت مدیریت پهنای باند در شبکه های مجهز به ساختار DS-TE، مورد هدف می باشد، یکی از روشهای مدیریت پهنای باند در این ساختار، محدود کردن ترافیک، بسته به نوع سرویس میباشد. از آنجا که مدل عروسک روسی (RDM)، از بین مدلهای استاندارد شده دارای عملکرد بهتری میباشد، مبنای روش پیشنهادی این پایان نامه قرار گرفته و ایرادات وارد شده به این مدل، از جمله عدم تضمین حداقل پهنای باند کلاسهای مختلف ترافیکی، با استفاده از سیاست قبضه کردن و مشکل مسیریابی مجدد ترافیک های قبضه شده، با استفاده از اجرای سیاست تقلیل حل شده است، همچنین برای ایجاد عدالت در کلاس های مختلف ترافیکی که این سیاستها برروی آنها اعمال گردیده، از علم تصمیم گیری استفاده شده است.

با این توضیحات، در فصل اول کلیات پژوهش و در فصل دوم کلیات شبکه های نسل آینده بررسی شده است، در فصل سوم کیفیت سرویس در شبکه های مبتنی بر پروتکل اینترنت و در فصل چهارم تحلیل روشهای مدیریت پهنای باند در شبکه های مبتنی بر پروتکل اینترنت توضیح داده شده است، فصل پنجم به ارائه مدیریت بهینه پهنای باند به همراه الگوریتم شبیه سازی و مقایسه نتایج و در پایان، فصل ششم به نتیجه گیری، بیان پیشنهادات و ارائه پیوست های لازم پرداخته است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: