نوشته شده توسط : admin

مبانی نظری

۲-۳-۱- طبقه­بندی انگیزه­های گردشگری

به طور کلی صاحب نظران، انگیزه­های گردشگری را به شکل گسترده­ای مورد توجه قرار داده­اند و تاکنون طبقه­بندی­های مختلف و فراوانی به­ وجود آمده­است.یک رویکرد کهن به انگیزه­های گردشگری به دیدگاه “دامازدیر[۱]” (۱۹۷۵) تعلق دارد وی این انگیزه­ها را در قالب سه مورد استراحت و آرامش ، سرگرمی و تفریح و پیشرفت فردی بیان می­کند.کامیک[۲](۱۹۸۹) عاملی دیگر با عنوان گریز از وضعیت موجود و غلبه کردن بر یکنواختی را به این مجموع اضافه می­کند. مکینتاش[۳](۱۹۷۸) نیز چهار گروه اصلی و اساسی از انگیزه­ها را معرفی کرده­است که مدیون تفکرات مازلو[۴] است:

-­ انگیزه­های فیزیکی: سلامتی و کاهش فشار عصبی؛

-­ انگیزه­های فرهنگی: هنر، مذهب و شیوه زندگی؛

-­ انگیزه­های فردی: ملاقات با دوستان و خویشاوندان؛

-­ انگیزه­های اعتباری و حیثیتی(پرستیژی): احترام و پیشرفت فردی.

نظریه پردازان دیگر فهرست طولانی­تری از انگیزه­های گردشگری ارائه داده­اند که در جدول زیر آورده شده­است:

 

 

 

 

جدول (۲-۱): دیدگاه­های نظریه پردزان در مورد انواع انگیزه­های گردشگری

صاحب نظران انگیزه
هاومن و هاوکینز[۵]

(۱۹۸۹)

سلامتی، اشتیاق و کنجکاوی، ورزش (فعالیت و مشارکت ورزشی)، تماشای مسابقات ورزشی، تفریح، ملاقات با دوستان و خویشاوندان، فعالیت­های تجاری و حرفه­ای، پیوندها و وابستگی­های خویشاوندی، خودشکوفایی و مذهب
شمول[۶]

(۱۹۷۷)

آموزشی، فرهنگی، استراحت، آرامش، ماجراجویی، تفریح و سرگرمی،سلامتی، تجدید قوا، قومی، خانوادگی، اجتماعی، رقابتی
بروک و هانر[۷]

(۱۹۹۶)

فیزیکی(تفریح و استراحت، استفاده از آب و هوا و شرایط اقلیمی،تندرستی و سلامت جسمانی، فعالیت ورزشی)، فرهنگی (آداب خورد و خوراک، تماشای مناطق دیدنی، شناخت تاریخ آن محل)، اجتماعی(بی­نظیر و منحصربه فرد بودن)، شخصی(ملاقات با دوستان و خویشاوندان)، پیشرفت فردی ( یادگیری یک زبان جدید یا مهارت تازه

(ابراهیم زاده و همکاران، ۱۳۹۲: ۱۶)

 

۲-۳-۲-­ شیوه طبقه­بندی گردشگری

به جهت و جود عوامل مختلف، گونه شناسی مختلفی از گردشگری وجود دارد که هریک از این شیوه­ها با توجه به یکی از مهم­ترین معیارها، به طبقه­بندی می­پردازد. گردشگری با توجه به انگیزه، اهداف، حجم، تعداد و قلمرو جغرافیایی به انواع متعددی تقسیم شده است (Williams 2000, p.14). جنینگز[۸] انواع گردشگری را بر مبنای گردشگران فرهنگی، بومی، داخلی، ماجراجویانه، مستقل و بین­المللی، بازدید کننده­های خاص و تجاری تقسیم بندی کرده است (jennings, 2001, p.20).

از نظر پیرس[۹]، انواع فعالیت­های گردشگری شامل گردشگران عام، مسافران، تاجران، مردم شناسان، هیپی­ها، ورزشکاران، دوستداران طبیعت، کاشفان، افراد مرفه، مبلغان، دانشجویان و زائران این نوع طبقه بندی بر مبنای نوع گردشگر است. با عنایت به انواع گردشگر، الگوها، سطوح سازماندهی، میزان تاثیرات و توجه به جامعه میزبان، پنج گروه گردشگر متمایز مشتمل بر گردشگران توده­ای سازمان­دهی شده، گروه کوچک مسافران مستقل، گردشگران تجاری و یا آموزشی، کاشفان و گردشگران سرگردان را می­توان تشخیص داد.

واقعیت آن است که تمام انواع گردشگری را نمی­توان در یک طبقه­بندی کلی جای داد؛ از این رو، ضروریست تا بر مبنای معیارهای مختلف، انواع مختلف گردشگری را در چندین طبقه به طور جامع دسته­بندی کرد. به طور خلاصه مهم­ترین معیارهای که تا به حال بر پایه آن­ها طبقه­بندی­های مختلفی از گردشگری ارائه شده­است، عبارتند از:

-­ مقصد؛

-­ میزان سرمایه؛

-­ زمان ماندگاری گردشگر؛

-­ زمان سفر؛

-­ مولفه­های مکانی و جغرافیایی؛

-­ ماهیت و هدف

هرکدام از این معیارها، طبقه بندی­های را نیز شکل داده است. اما به نظر می­رسد که تا به حال یک اجماع نظر عمومی در ارتباط با تقسیم­بندی انواع گردشگری به دست نیامده است (نوری­کرمانی و همکاران، ۱۳۸۵: ۱۱۱).

[۱]– Dumazedier,j.(1967)

[۲]– Camic,d.j.

[۳]– Macintash,R.W.

[۴]– maslow

[۵]– Hudman,L.E.& Hawkins,D.E(1989).

[۶]– Schmoll,G.A(1977).

[۷]– Horner,susan & swarbrooke,John,(1996).

[۸]– jennings

[۹]– pearce

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: