پایان نامه بررسی ارتباط تجربه با امید به تلاش در استفاده از رایانه
نوشته شده توسط : admin

– مبانی نظری پژوهش درباره فناوری اطلاعات

 

۱-۲-۲ مفهوم فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات راهبرد، فکر و ابزاری همراه با نوآوری در حوزه انسانهاست و لازم به تذکر است که تعریف فناوری اطلاعات  به سبب ماهیت تغییرپذیر آن باید همراه با نگرشی دینامیک باشد تا استاتیک. (روشندل و صابر، ۱۳۹۱، ص ۱۱۲)

فناوری اطلاعات شامل مجموعه ای از روش ها و ابزارها به منظور بهینه سازی و حمایت از سیستم فعال کار مبتنی بر اطلاعات و دانش است. در واقع فناوری اطلاعات می تواند به عنوان محل تلاقی الکترونیک و پردازش داده ها خلاصه گردد. همچنین فناوری اطلاعات توصیف فناوریهایی است که کاربران کامپیوتر را قادر به ذخیره سازی، پردازش، بازیابی و انتقال اطلاعات از کامپیوتر می نمایند. (حیدری، ۲۰۱۳، ص۶۷۱)

فناوری اطلاعات عبارت است از تمامی اشکال فناوری که به منظور پردازش، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات در قالب الکترونیکی به کار گرفته می شوند. تجهیزات فیزیکی که به این منظور به کار گرفته می شوند عبارتند از: رایانه ها، شبکه و تجهیزات ارتباطی، فاکس و نرم افزارهای الکترونیکی. فناوری اطلاعات بطور کلی به دامنه گسترده ای از تجهیزات و رایانه ها، ابزارها، ذخیره سازی داده ها،  ابزارهای ارتباطات و شبکه ای، کاربردها و خدمات که توسط سازمان ها استفاده شده تا داده ها، اطلاعات و دانش را ایجاد کنند، گفته می شود. (ایمانی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۵۱)

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات به هر دو فناوری اطلاعات و سیستم های رایانه اطلاق می شود. فناوری اطلاعات شامل هرگونه تجهیزات و سیستم های اتصال داخلی این تجهیزات که شامل هر یک از اشکال فناوری استفاده شده در ایجاد، ذخیره، ساماندهی، مدیریت، جابجایی، نمایش، تعویض، تبادل، انتقال یا دریافت اطلاعات، به هر شکل ممکن آن می شود. (زنگی آبادی و حسینی، ۱۳۸۸، ص ۶۴)

شاید بتوان گفت فناوری اطلاعات همان مطالعه، طراحی، گسترش، اجرا و مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر و بخصوص کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر است که توسط آن داده های کاربردی به هر صورت گردآوری می شوند. فناوری اطلاعات بر دانش مهارت استفاده از کامپیوتر و سیستم ارتباط از راه دور، ذخیره سازی، کاربرد و انتقال اطلاعات تاکید دارد. فناوری اطلاعات رشته ای است که از منابع الکترونیکی برای دستیابی به اطلاعات استفاده میکند و شامل مسائلی است که به گسترش علوم کامپیوتر و تکنولوژی طراحی، توسعه، راه اندازی و اجرای سیستمها و کاربردهای اطلاعاتی مربوط است. (موسوی، ۱۳۸۶، ص ۴۵۸)

در کوتاه مدت، می توان فن آوری اطلاعات را به عنوان یک سیستم اطلاعات مبتنی بر کامپیوتر از سرور مرکزی به ریز رایانه ها یا جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی و توزیع اطلاعات با کمک کامپیوتر خلاصه نمود. استفاده از سیستم های پیشرفته برای فن آوری اطلاعات لزومی ندارد. به طور کلی، فناوری اطلاعات می تواند به عنوان یک تکنولوژی که ارائه، جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی، انجام و یا ساخت اطلاعات قابل دسترس در هنگام نیاز را بر عهده دارد، تعریف گردد. فن آوری اطلاعات در واقع کل سیستم را پوشش می دهد و تنها مربوط به نرم افزار یا سخت افزار خاصی نیست بلکه یک اتصال کارآمد بین همه این مولفه ها را قادر می سازد. (کالکان[۱] و همکاران، ۲۰۱۱، ص ۸۵۵)

در حال حاضر فناوری اطلاعات یکی از عوامل مهم در بهبود بهره وری و عملکرد سازمان است. استفاده از تکنولوژی و فن آوری اطلاعات به طور خاص برای عملیات موفقیت آمیز سازمانهای امروز ضروری است. (شوکت و ظفر، ۲۰۱۰، ص ۳۰۵)

[۱]  Kalkan

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: